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A male Nok terra-cotta head, with a goatee beneath a full-bodied mouth and a moustache, a nose with prominent nostrils and half-closed eyes with thin eyebrows, small curls form a band around the whole head, the hairstyle above consists of three bulges; some curls are damaged, inside remnants of reddish laterite earth, incl. stand.

"Nok, Nok, Noking" on heavens door? Not likely. Archaeological excavations seem to prove that the Nok statues are not from a burial context. Not a single Nok statue was found in a grave or near human remains. However, they clearly represent high-ranking personalities. It is possible that ritual sacrifices were made to the statues but nothing more is really known. Most of the statues are very fragmentary, or made up of many shards, due to their place of discovery, which in many cases is a tin mine.


„Ein (…) Zufall förderte in den 40er Jahren dieses Jahrhunderts die bisher frühesten Zeugnisse afrikanischer Bildhauerei außerhalb Ägyptens zutage. Nach dem Fundort des ersten Tonkopfes im gleichnamigen Jaba-Dorf der Zaria-Provinz Nigerias, der bereits 1928 gefunden wurde, dessen historischen Wert man jedoch nicht erkannte, nannte Bernhard Fogg, der durch einen zweiten Kopf aufmerksam geworden war, diese Kultur Nok (Eyo/Willett). … Kulturhistorisch sind die Schöpfungen der Nok-Kultur deshalb bemerkenswert, weil sie zum einen eine große Verschiedenheit der konzeptionellen Form mit einer relativ durchgehenden Einheit des Stils in sich vereinigen, zum anderen aber eine Tendenz zur Betonung des Kopfes zeigen, wie sie auch in der jüngeren afrikanischen Kunst so verbreitet ist.“ Schaedler, Erde und Erz, 1997, 195.


Lit.: Karl-Ferdinand Schaedler, Erde und Erz, 2500 Jahre Afrikanische Kunst aus Terrakotta und Metall, 1997.

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Height: 25 cm
Weight: 3,1 kg

FSA01512
photo: wolfgang-jaenicke.com, for more information, please write us an e-mail with the identification number of the photo identification no. FSA01512.jpg
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