A Senufo guardian sculpture, Northern Ivory Coast, Bundiali region, rising from a cylindrical base, short curved legs, which emerge directly from the base, an abstract loincloth, a slender torso with a protruding navel, which is decorated with star-shaped scarifications, the breasts tapering and slightly drooping, remarkable the elongated arms, of which the left is bent in a very naive manner and touches the chest, the neck slightly inclined, the head with a flat face, which is characterized by fine features, the jagged coiffure, which points to the Bundiali region, deserves special mention. Provenance: M. Cabinet. "Auf den Auktionen wird in jüngerer Zeit nur noch gelegentlich ein altes und bedeutendes Exemplar dieser Statuen (deble) angeboten. Wegen der Aura, von denen die Deble auf Grund ihrer Verwendung bei Beerdigungen umgeben zu sein scheinen, und wegen ihrer Seltenheit stehen diese Statuen bei den Sammlern in einem hohen Ansehen. Noch seltener werden die stationär benurtzen Statuen mit flachem Sockel angeboten, von denen es lediglich heißt, daß sie zum Poro gehören, denn über ihre Verwendung liegen keine gesicherten Erkenntnisse vor." Gottschalk, Kunst aus Schwarz Afrika, Vol. 3, page 179. Lit.: Kat. Ausst. Die Kunst der Senufo, Elfenbeinküste. Mit einem Beitrag von Till Förster, Museum für Völkerkunde Berlin 1990. Burkhard Gottschalk, Senufo. Massa und die Statuen des Poro, Düsseldorf 2002. Susan Elizabeth Gagliardi, Senufo unbound. Dynamics of art and identity in West Africa, 2015. Till Förster, Smoothing the Way of the Dead, A Senufo Rhythm Pounder, Yale University Art Gallery Bulletin (2005). sold Height: 123 cm
|
photo: wolfgang-jaenicke.com, for more information, please write us an e-mail with the identification number of the photo identification no. FXB04807.jpg |